
Es tracta de la campanya MEDITS-AUT, la primera d’aquestes característiques que desenvolupa un grup de recerca català amb seu a l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC).
La campanya es realitzarà a bord del vaixell oceanogràfic Vizconde de Eza i recorrerà les aigües de Catalunya, el País Valencià i part de Múrcia durant 24 dies.
Les dades es recolliran seguint el Programa Nacional de Dades Bàsiques (PNDB) i complementaran les de la campanya MEDITS que realitza anualment l’Instituto Español de Oceanografia (IEO-CSIC).
Barcelona, 10 de novembre de 2025
El proper dilluns 17 de novembre una vintena de científics i científiques de l’Institut Català de Recerca per a la Governança del Mar (ICATMAR) i l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) s’embarcaran al vaixell oceanogràfic Vizconde de Eza de la Secretaría General de Pesca per iniciar, per primera vegada, una campanya MEDITS durant la tardor: la MEDITS-AUT25. Aquest tipus de campanyes es desenvolupen habitualment durant els mesos de primavera i el fet de replicar-la en un altre moment de l’any permetrà tenir una visió més acurada de l’estat dels recursos pesquers del Mediterrani occidental.
La campanya s’estendrà durant 24 dies i cobrirà tota la GSA 6, subàrea geogràfica establerta per la General Fisheries Comission for the Mediterranean (GFCM) que comprèn les aigües del Mediterrani occidental des de Catalunya fins a Múrcia. Aquesta iniciativa serà possible gràcies a la col·laboració entre l’ICATMAR i el Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación i es convertirà en la primera campanya oceanogràfica d’aquestes característiques que realitza un grup de recerca català. El principal objectiu és obtenir dades complementàries a les que es recullen durant la campanya MEDITS que realitza anualment l’IEO-CSIC a la primavera i que s’empren per estimar l’abundància i la distribució de les espècies objectiu de la pesquera d’arrossegament.
Seguint el protocol MEDITS, durant la campanya es duran a terme un mínim de 88 pesques, cobrint la plataforma i el talús continental a fondàries que poden anar des dels 10 m fins als 800 m. A més, també es recolliran dades oceanogràfiques de les masses d’aigua, com ara la temperatura i la salinitat, que permetran estudiar-ne les característiques i els canvis al llarg del temps.
“La realització de la MEDITS-AUT25 ens proporcionarà informació molt valuosa, ja que permetrà observar canvis estacionals en la distribució de les espècies objectiu de la pesca d’arrossegament deguts a factors biològics i ecològics. A més, comptar amb dues campanyes anuals en diferents èpoques de l’any suposa un augment significatiu en la resolució dels índex d’abundància i biomassa de les espècies analitzades”, afirma l’investigador i cap de la campanya Joan Baptista Company.
La campanya MEDITS
La campanya MEDITS (Mediterranean International Trawl Survey) va arrencar l’any 1993 arran d’un reglament del Consell Europeu sobre la Política Pesquera Comuna (PPC). El reglament instava als Estats Membres a realitzar campanyes oceanogràfiques per obtenir sèries llargues de dades científicament sòlides per a la gestió i la conservació dels estocs d’espècies demersals, és a dir, associades al fons marí, del Mediterrani. Les dades obtingudes s’incorporen al Programa Nacional de Dades Bàsiques (PNDB).
Amb els anys, el programa ha evolucionat més enllà de l’avaluació dels recursos pesquers per incloure també l’estudi de les comunitats i els ecosistemes marins, així com la identificació d’hàbitats clau per a les espècies o l’anàlisi de deixalles marines, entre d’altres. La informació recopilada durant les campanyes MEDITS és utilitzada per grups de treball per a l’avaluació d’estocs de la Scientific, Technical and Economic Committee for Fisheries (STECF) i la GFCM de cara a l’elaboració de recomanacions en matèria de gestió pesquera.
“Ara, l’obtenció de dades a la tardor seguint aquest mateix protocol permetrà recollir informació sobre fases primerenques del cicle de vida d’algunes espècies que no es poden trobar a la primavera, com per exemple el moll de fang (Mullus barbatus)” assenyala l’investadora de l’ICATMAR Marta Blanco.